Vin i lange baner i Tsjekkia
Jeg hadde ingen anelse om at Tsjekkia var en vinproduserende nasjon. Stort sett hører vi om øl når vi snakker Tsjekkia og det stemmer jo forsåvidt også. Tsjekkia er delt inn i to hovedregioner, Bohemia og Moravia. Bohemia har sterke øltradisjoner mens Moravia har lange tradisjoner på vinlaging. Bli med og oppdag vin i lange baner i Tsjekkia!
Promosamarbeid
Driftsbygningen hos Sonberk Vingård i Sør Moravia
Fra vin til frukt til vin igjen
Vinproduksjon i Tsjekkia var svært utbredt i Sør Moravia tidligere, dvs før det kommunistiske styret, men lå brakk under denne perioden. Mange vingårder ble tvunget til å plante frukttrær på områdene istedenfor vinrankene, og derfor ble mange av disse fjernet fra området. Etter at Tsjekkia gikk over til en demokratisk styreform fikk mange igjen smaken på vinproduksjon og områder som ble beordret til fruktdyrking ble igjen tatt tilbake som vinmarker. På grunn av manglende kontinuitet i produksjonen har nok en del kunnskap gått tapt og derfor har noen av vingårdene måttet lære kunsten igjen den tunge veien.
Omvisning på vingården Sonberk
Jeg besøkte vingården Sonberk, som tok opp igjen vinproduksjonen i 2003 på områder som har hatt vindyrking siden 700-tallet, og her fikk jeg både en vinsmaking og en omvisning på noen av vinmarkene tilhørende gården. Sonberk er en moderne produksjonsbedrift med en splitter ny og prisbelønnet bygning i moderne design som stod ferdig i 2008. De produserer stort sett hvitvin men har også et lite område dedikert til druer for røde viner. De legger stor vekt på kvalitet i sin produksjon av vin, faktisk står kvalitet så høyt i kurs at i år med «dårlig» avling velger de f.eks. å ikke produsere rødvin i det hele tatt. For å utnytte avlingen satser da heller på å produsere rose vin med druene fordi denne tåler et høyere syrenivå enn rødvinen.
Da de første vinrankene ble gjenplantet på Sonberk var avstanden mellom rekkene basert på at man skulle komme mellom med maskiner. Dette betydde få rekker og store åpne rom mellom plantene. Dette var dessverre ikke ideelt for dyrking av vindruer og idag planter de rekkene mye tettere og får bedre avlinger. Siden hele produksjonen nå foregår utelukkende med håndkraft har de senere vinmarkene blitt plantet mye tettere og gir dermed også bedre forhold.
Det spirer på vinstokkene hos Sonberk
Vinrankene må pleies og avlingen reduseres
For å oppnå optimal smak i druene er redusering av mengden druer på hver vinstokk viktig. Blir det for mange druer utvikler de seg ikke slik de bør og vinen blir ikke slik den skal være. Derfor reduserer de avlingene per vinstokk til mellom 750 og 1500 gram druer på hver stokk, avhengig av druetypen. I andre, varmere vinproduserende områder kan hver vinstokk gi opptil 3-4 kg. druer, så forskjellen er signifikant.
Sonberk produserer også Ice Wine og Straw Wine
I tillegg til et stort utvalg hvite viner, og rød eller rose avhengig av avlingen, produserer Sonberk også to ulike søte spesialviner, Ice Wine og Straw Wine som begge er søte og konsentrerte med et litt høyere alkoholnivå enn vanlig vin.
Ice Wine er laget på druer som er høstet når det er 5-7 minusgrader. Dette gir druene høy grad av sødme og gir intense smaker. Straw Wine er laget på druer som er tørket, tradisjonelt på strå men nå på brett som settes luftig,. De tørkede druene blir så presset og det lages dessertvin på saften. Siden det er svært lite restfuktighet igjen blir det ikke mye vin fra en slik produksjon og den er også svært søt.
Vinsmaking med forklaring på smaker, produksjon og en god dose vinkunnskap er alltid kjekt!
Deilige lokale oster går godt til lokal vin!
Sykle fra vingård til vingård
Sonberk har mange besøkende i sommersesongen og mange kommer på sykkel. Området er ideelt for å sykle mellom vingårder og små landsbyer og innbyr til både smaking av vin og andre delikatesser på de lokale restaurantene.
For å delta på vinsmaking på Sonberk trenger du ikke å bestille tid. Det er bare til å komme innom for et besøk under vingårdens åpningstider. I sommersesongen holder de åpnet alle dager fra kl. 10-17 så det skal være nok av muligheter for en liten stopp i bakken for både syklende og kjørende.
Turen til Sør Moravia var en del av kampanjen #MyCzechia, en markedskampanje produsert som et samarbeid mellom NordicTB og Czech Tourist Authority. Alle meninger er som alltid helt og holdent mine egne.