Maastricht har både koselige shopping gater og moderne kjøpesentre med spennende butikk konsepter i, men en av byens mest spesielle shoppingopplevelser finner du i en gammel kirke.
Sakral shoppingstemning
Bygningen var opprinnelig en Dominikansk kirke bygget rundt 1294 og fungerte som dette frem til Napoleon invaderte Maastricht i 1794. Fra den tid og frem til idag har bygget hatt ulike funksjoner, bl.a. som forsamlingslokale, lager, arkiv og til sist sykkelparkering før den ble gjort om til bokhandelen Boekhandel Selexys Dominicanen.
Bokhandelen sett utenfra
Det er lite som minner om en tradisjonell bokhandel fra utsiden av bygget. Ingen reklameskilt, ingen plakater og ingen sjokkselgere utenfor. Her må man vite hva som skuler seg på innsiden for å finne frem.
Flotte detaljer i taket.
Hyllesystemer og innredning står fritt
Hyllesystemer, salgsvegger og innredning står fritt i rommet og ødelegger ikke for de flotte arkitektoniske detaljene i bygget. Alle de vakre buene, søylene og utsmykningene setter en helt spesiell stemning for shoppingopplevelsen.
Bokkafe i vakre omgivelser
Innerst i bygget, i koret, er det plassert en liten kafe. Her kan du nyte den flotte bygningen og en bok over en kopp kaffe og et kakestykke. Omgivelsene er det ihvertfall ikke noe å si på!
Boekhandel Selexys Dominicanen ligger i tilknytning til et av byens kjøpesentre, Entre Deux. Kjøpesenteret er egentlig flere kvartaler som er slått sammen under et felles glasstak midt i byen, noe som kan være veldig praktisk på en regnværsdag. Her finner du kjente merkebutikker som bl.a. New Yorker, Zara, Mango, Hollister og H&M.
Entre Deux. Luftig følelse med høyt plasserte glasstak som skjermer for vær og vind
Like utenfor bokhandelen ligger det også et koselig torg med uteservering for å hvile beina etter shoppingrunden.
Uteservering like utenfor bokhandelen, også i flotte omgivelser.
Janicke Hansen er skaperen av adventure reisebloggen "Let's get lost" og startet bloggen i 2011 (opprinnelig "Norske reiseblogger") Hun driver idag sitt eget konsulentfirma med fokus på destinasjonsmarkedsføring, digital historiefortelling og innholdsproduksjon, og samarbeider med mange internasjonale og norske destinasjoner og reiserelaterte merkevarer. Janicke er internasjonal foredragsholder og reiser verden rundt for å dele sin erfaring. Hun startet, og driver, det Nordiske influenserbyrå og nettverket NordicTB.com sammen med en god kollega i Sverige, og er partner i Nettferd.no. Janicke var tidligere President i det internasjonale reisebloggernettverket "Professional Travel Bloggers Association" (PTBA)