Denne høsten markerer SAS de første 70 årene som kommersiellt flyseselskap. Det hele startet lørdag 17. september 1946 med en flyvning fra Bromma i Sverige til New York med 28 spesiellt inviterte gjester. Fra den gang og frem til idag har SAS vært et av de mest innovative og fremtidsrettede flyselskapene og stått bak mange viktige milepæler for reiseindustrien. De har nok også stått bak mange enkeltindividers drømmer og lengsler til nye reisemål og ikke minst bidratt sterkt til forestillingen om det glamorøse livet som flyvertinne eller pilot.
Jeg husker godt hvordan jeg som liten drømte om å jobbe som flyvertinne og å reise jorden rundt i en lekker uniform. De var liksom en helt egen rase, opphøyd på en måte, alltid lekkert kledd, perfekt sminket, stilige hårfrisyrer og alltid vennlig, smilende og blid. Selv stemmen og måten å snakke på over høyttaleren var helt egen og jeg husker jeg fulgte nøye med på alle sikkerhetsbriefene med beundring i blikket.
Etterhvert som jeg har reist mer og mer har ikke min beundring for jobben de gjør ombord blitt mindre. Tvert imot. Mer krevende og reisevante passasjerer og strengere sikkerhetsrutiner har nok endret arbeidshverdagen deres betydelig, men fremdeles fremstår de vennlige, glamorøse og velkledde med de stadig lekre uniformene som en perfekt ramme.
Utviklingen fra den første uniformen og frem til dagens antrekk har forandret seg ganske mye over årene som har gått, og som en del av 70 års markeringen til SAS ble det nylig arrangert et artig moteshow på Københavns flyplass Kastrup. Under moteshowet, som foregikk på en blå løper, ble de fremmøtte tatt med på en historisk reise gjennom de ulike tiårenes særpregede uniformer med innslag fra både Dior, Carven og Calvin Klein’s design.
Høydepunktet under moteshowet var avsløringen av den nyeste og oppdaterte versjonen av SAS uniformen. I tråd med tiden er den oppdaterte uniformen av skandinavisk design og der er lagt vekt på komfort, individuelle tilpasningsmuligheter og at uniformene representerer en viktig del av SAS’ ansikt utad. Designet er laget i samarbeid mellom den Gøteborgbaserte designvirksomheten Ted Bernhardtz, merkevareavdelingen hos SAS og uniformerte SAS-ansatte. I tillegg er et signaturplagg i form av et sjal utviklet av den svenske designeren Amandah Andersson, og mønsteret tar utgangspunkt i Skandinavia sett fra luften med ordet SAS som et grafisk element. Lekkert!
(Alle foto: Solveig Nedregård/SAS)