Dette har du krav på om du er berørt av flystreik

av | Reisetips

Dette har du krav på om du er berørt av flystreik

Fra tid til annen rammes flytrafikken av streik. Som oftest rammer en streik ikke bare de involverte parter, men også tredjepart, som i disse tilfellene er tusenvis av passasjerer som skulle forflyttet seg fra ett sted til et annet ved hjelp av fly. Dette er selvsagt en svært kjedelig situasjon for både flyselskapene, de ansatte og passasjerene. Flyselskapene har imidlertid forpliktelse overfor de passasjerene som rammes, men hva har du egentlig rett på om ditt fly blir innstilt eller kraftig forsinket grunnet streik?

Flyet er innstilt grunnet streik – du kan velge mellom 3 ulike løsninger

Ifølge Forbrukerrådet må flyselskapene tilby deg 3 alternativer om ditt fly blir innstilt som følge av streik.

  1. Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet
  2. Omrute deg slik at du kommer frem til bestemmelsesstedet så snart som mulig
  3. Omrute deg til et senere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett

Dette innebærer alternativ 1 – tilbakebetaling

Velger du alternativ 1, tilbakebetaling av billettkostnaden, opphører flyselskapets øvrige forpliktelser overfor deg. Det vil si at om du hever kjøpet vil du ikke kunne kreve at flyselskapet hjelper deg med å booke nye billetter eller dekker mat, drikke eller overnatting om det skulle bli behov for det. Velger du å heve kjøpet skal du ha tilbakebetalt kjøpssummen innen 7 dager.

Dette innebærer alternativ 2 – omruting så snart som mulig

Velger du alternativ 2, omruting til bestemmelsessted så fort som mulig, har du krav på mat, drikke og evt. overnatting inklusiv transport til/fra hotell om det skulle være behov for det.

Dette innebærer alternativ 3 – omruting til et senere tidspunkt

Velger du alternativ 3, omruting til et senere tidspunkt etter eget ønske, vil ikke flyselskapet ha øvrige forpliktelser overfor deg. Det vil si at du vil få utstedt nye billetter til din destinasjon ved et senere, selvvalgt tidspunkt. Du endrer simpelthen bare billetten din til å gjelde en ny reise. Legg merke til at du skal ha samme klassestandard som den opprinnelige billetten, altså økonomi mot økonomi og business mot business.

Les også: Ferietid er høytid for flyforsinkelser

Flyet er forsinket som følge av streik – hvilke rettigheter har jeg? 

Ved forsinkelser under 5 timer er det kun alternativ 2 og 3 som trer i kraft. Over 5 timer forsinkelse kan du velge mellom å benytte alle alternativene.

Har jeg også krav på erstatning fra flyselskapet?

Mange har den oppfatning at man i tillegg til disse tre alternativene også har krav om erstatning. Det stemmer ikke i mange tilfeller. Bestemmelsen om erstatning bortfaller om forsinkelsen eller innstillingen «skyldes ekstraordinære omstendigheter, slik som værforhold, streik, uforutsette sikkerhetstiltak eller lignende».

Ifølge Forbrukerrådet kan imidlertid en kansellering som følge av streik utløse rett til erstatning om det er selskapets egne ansatte som streiker, og streiken kunne vært avverget av det berørte selskapet. Tredjeparts streik som berører flyselskapets flyvninger vil ikke utløse rett til erstatning.

Les også: 8 gode grunner til å reise på ferie utenom høysesongen


Sjekk også ut Forbrukerrådets enkle «flykalkulator» som hjelper deg å finne dine rettigheter 

(kilde: forbrukerradet.no)

Annonse

Relaterte innlegg

Reisetrender for 2021

Reisetrender for 2021

Bilferie og bobilferie er en av de sterke reisetrender for 2021. Foto Janicke Hansen / Let's get lostDet virker...

les mer
Janicke Hansen

Janicke Hansen

Skribent og fotograf

Janicke Hansen er skaperen av adventure reisebloggen "Let's get lost" og startet bloggen i 2011. Hun driver i dag boutique byrået Syde AS som leverer tjenester innen markedsføring, digital historiefortelling og innholdsproduksjon primært for reiseliv-, opplevelse- og handelsbedrifter. Gjennom destinasjonsmarkedsføringstjenesten Travel.Syde produseres og publiseres profesjonelt innhold for internasjonale og norske destinasjoner og reiserelaterte merkevarer, både journalistisk feature artikler, content marketing og programmatisk annonsering. Janicke er internasjonal foredragsholder og reiser verden rundt for å dele sin erfaring. I mange år drev hun det Nordiske influenserbyrået og nettverket NordicTB.com sammen med en god kollega i Sverige. Disse tjenestene er nå en del av Syde. Janicke var tidligere President i det internasjonale reisebloggernettverket "Professional Travel Bloggers Association" (PTBA)