Dette har du krav på om du er berørt av flystreik
Flyet er innstilt grunnet streik – du kan velge mellom 3 ulike løsninger
Ifølge Forbrukerrådet må flyselskapene tilby deg 3 alternativer om ditt fly blir innstilt som følge av streik.
- Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet
- Omrute deg slik at du kommer frem til bestemmelsesstedet så snart som mulig
- Omrute deg til et senere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett
Dette innebærer alternativ 1 – tilbakebetaling
Velger du alternativ 1, tilbakebetaling av billettkostnaden, opphører flyselskapets øvrige forpliktelser overfor deg. Det vil si at om du hever kjøpet vil du ikke kunne kreve at flyselskapet hjelper deg med å booke nye billetter eller dekker mat, drikke eller overnatting om det skulle bli behov for det. Velger du å heve kjøpet skal du ha tilbakebetalt kjøpssummen innen 7 dager.
Dette innebærer alternativ 2 – omruting så snart som mulig
Velger du alternativ 2, omruting til bestemmelsessted så fort som mulig, har du krav på mat, drikke og evt. overnatting inklusiv transport til/fra hotell om det skulle være behov for det.
Dette innebærer alternativ 3 – omruting til et senere tidspunkt
Velger du alternativ 3, omruting til et senere tidspunkt etter eget ønske, vil ikke flyselskapet ha øvrige forpliktelser overfor deg. Det vil si at du vil få utstedt nye billetter til din destinasjon ved et senere, selvvalgt tidspunkt. Du endrer simpelthen bare billetten din til å gjelde en ny reise. Legg merke til at du skal ha samme klassestandard som den opprinnelige billetten, altså økonomi mot økonomi og business mot business.
Flyet er forsinket som følge av streik – hvilke rettigheter har jeg?
Ved forsinkelser under 5 timer er det kun alternativ 2 og 3 som trer i kraft. Over 5 timer forsinkelse kan du velge mellom å benytte alle alternativene.
Har jeg også krav på erstatning fra flyselskapet?
Mange har den oppfatning at man i tillegg til disse tre alternativene også har krav om erstatning. Det stemmer ikke i mange tilfeller. Bestemmelsen om erstatning bortfaller om forsinkelsen eller innstillingen «skyldes ekstraordinære omstendigheter, slik som værforhold, streik, uforutsette sikkerhetstiltak eller lignende».
Ifølge Forbrukerrådet kan imidlertid en kansellering som følge av streik utløse rett til erstatning om det er selskapets egne ansatte som streiker, og streiken kunne vært avverget av det berørte selskapet. Tredjeparts streik som berører flyselskapets flyvninger vil ikke utløse rett til erstatning.
Les også: 8 gode grunner til å reise på ferie utenom høysesongen
Sjekk også ut Forbrukerrådets enkle «flykalkulator» som hjelper deg å finne dine rettigheter
(kilde: forbrukerradet.no)