Connecting Norway Gardermoen = håpløst komplisert!

av | Reisetips

Det er ikke ofte jeg skriver negative innlegg her på Norske reiseblogger. Jeg har som mål at uansett hvor jeg reiser eller hva opplever skal jeg prøve å finne det positive og fremheve denne vinklingen på opplevelsen, og ikke «dyrke» det negative. Med Connecting Norway ordningen på Gardermoen har jeg prøvd å ha en positiv innstilling, virkelig, men mitt siste møte, i en rekke av negative møter, med ordningen slettet all min positivitet i forhold til dette opplegget, for nå ihvertfall.

Som reiseblogger sier det seg selv at det blir endel reising, både innenlands og utenlands. Siden jeg i tillegg er bosatt i Bergen blir det også endel transfer på ulike flyplasser og dette inkludere selvfølgelig Gardermoen. Nå skal det være sagt at jeg prøver for alt jeg kan å unngå transfer på Gardermoen, ihvertfall på hjemreise. Stresset med å måtte hente bagasje, gå gjennom tollen, sjekke inn igjen bagasjen, stille seg i ny sikkerhetskontroll for så å kunne gå til gaten oppleves som skikkelig bortkastet tid. Om du i tillegg ønsker å handle taxfree på vei hjem er det et ekstra steg i prosessen.

Da jeg først hørte om prøveordningen Connecting Norway ble jeg veldig positivt innstilt og tenkte at det endelig skulle bli mer smidig å komme fra utlandet og bytte fly på Gardermoen. Det fremstod som en drøm å ikke trenge å hente bagasje, gå ut av tollen, sjekke inn bagasje igjen, sikkerhetskontroll etc. og jeg så nesten frem til å få teste ut ordningen ved neste reise.

På hjemmesidene til Avinor om Oslo Lufthavn Gardermoen står ordningen forklart som:

«Connecting Norway er en prøveordning for passasjerer som kommer fra utlandet og skal fly videre i Norge fra Oslo Lufthavn. Ordningen innebærer at du kan gå direkte fra flyet til nytt tollområde i nærheten av dagens Duty Free-butikk i avgangshallen for utenlandsreisende. Derfra går du rett inn i avgangshall innland. Du slipper å gå igjennom en ny sikkerhetskontroll og du får kortere vei å gå.» 

Enkelt og greit!

Det står også at ordningen gjelder for de som reiser via Oslo med SAS, Norwegian eller Widerøe og har gjennomgående billett. (og allerede her blir det litt komplisert) Dette forklares med at bagasjen din må ha blitt sjekket inn hele veien, og ikke ha OSL som destinasjon. Ok. Fremdeles enkelt. (Bortsett fra at det senere står at ordningen foreløpig kun gjelder for et utvalgt antall flyvninger og at passasjerene vil bli opplyst om dette på flyet.)

Videre står det at ordningen uansett gjelder for alle reisende med SAS og Norwegian som reiser med kun håndbagasje. Supert! Spesiellt for meg som stort sett bare reiser med håndbagasje.

Så var det dette med teori og praksis da.

Flere ganger har jeg kommet fra utlandet med kun håndbagasje og skal bytte til et innenriksfly på Gardermoen. Hver gang har jeg trodd/håpet at min billett omfattes av ordningen, alle ganger, untatt en, har jeg stått som en idiot og ikke fått komme igjennom fordi jeg av en eller annen grunn har «feil billett».

Jeg har sjekket mot listen og har kunnet krysse av alle kriteriene men likevel ikke blitt godkjent. Det som ikke kommer frem i oversikten er at du må både komme og fly videre med samme flyselskap, aka SAS, Norwegian eller Widerøe for at ordningen skal gjelde. Det gjelder ikke bare med gjennomgående billett, kun håndbagasje og at man skal fly videre, altså har en billett som scannes i kontrollen, med ett av de «godkjente» flyselskapene, man må også ankomme med en av de tre selskapene til Norge. Ordningen gjelder for eksempel ikke om man ankommer med en av samarbeidspartnerne deres.

For å forklare det kompliserte med dette så var mitt siste møte med Gardermoen som følger:

Jeg ankom fra Frankfurt med Lufthansa og skulle videre med SAS. Siden SAS og Lufthansa er «kompiser» i Star Alliance skjer det avogtil at en billett du kjøper hos en av partnerne inkluderer en flight som flys av et samarbeidende selskap. Jeg hadde gjennomgående billett, ingen innsjekket bagasje og kun 45 minutter fra utenlandsflyet mitt landet til flyet mot Bergen skulle gå.

Jeg fulgte skiltingen som sier transfer innland/utland, siden jeg jo skulle bytte fly, og måtte først gjennom en sikkerhetskontroll for å komme inn i utlandsområdet. Herfra tok jeg meg mot den forenklete tollkontollen, hvor jeg ikke kom igjennom på tross av gjennomgående billett og kun håndbagasje. Jeg ble så henvist ned og ut gjennom den vanlige tollkontrollen. Det hadde nå gått ca. 10 minutter fra vi landet og jeg begynte å bli litt stresset siden det var boarding om kun 5 minutter. Etter å ha tatt meg ned, gjennom butikk og bagasjehall, ut tollen og opp igjen i 2. etasje ventet selvsagt en massiv kø i sikkerhetskontrollen meg. Jeg hadde jo ikke beregnet at jeg måtte gjennom hele hinderløypen (og det hadde selvsagt ikke billettsystemet heller, ellers hadde de neppe solgt meg en gjennomgående billett med så kort transfertid)

Hadde jeg nå måttet stå i den vanlige køen for å komme gjennom sikkerhetskontrollen kunne jeg sett langt etter bergensflyet. Heldigvis har jeg, som hyppig reisende, Gullkort hos SAS, og med dette har jeg tilgang på Fast Track. I Fast Track var det heldigvis minimalt med kø og jeg kom meg derfor igjennom der ganske raskt. Klokken hadde nå passert tid for boarding med ca. 5 minutter og gaten min lå selvsagt helt i enden av den lange korridoren på Gardermoen. Ikke rart jeg følte meg litt stresset!

For å rekke flyet til Bergen var jeg tvunget til å gjøre som jeg har gjort så utrolig mange ganger før, løpe gjennom Gardermoen med håndbagasje og PCveske dinglende etter. Rent borstett fra at jeg sikkert hadde godt av en liten løpetur etter å ha sittet på fly i over 14 timer det døgnet, er ikke dette noe jeg trakter etter. Det fører kun til masse frustrasjon, sure passasjerer og unødig stress.

Om det kun hadde vært meg dette gjaldt kunne det sikkert vært helt greit. Da hadde det nok vært meg som gjorde noe feil hver gang jeg reiste gjennom Gardermoen på vei hjem. Men det rare er at hver eneste gang dette har hendt meg så har det stått et titalls like frustrerte passasjerer med kort transfertid og ikke kommet igjennom hurtiginngangen til innland. Humøret på både meg og mine medpassasjerer er alltid veldig tydelig og ikke spesielt lystig. Dette må jo være slitsomt også på personalet som står ved maskinene for å hjepe passasjerer med systemet. Jeg ville ikke hatt den jobben, for å si det sånn!

Det er lov å håpe at ordningen blir bedre med tiden og at den utvides til å gjelde alle flyselskapene og alle flyvninger med gjennomgående billett og/eller passasjerer med kun håndbagasje, men enn så lenge kommer jeg til å holde meg langt unna Gardermoen ved hjemreise fra utlandet. Jeg har rett og slett ikke tålmodighet eller humør til å utsette meg selv for det en gang til.

I mellomtiden vil jeg komme med en oppfordring til de som styrer systemet på Gardermoen og ikke minst flyselskapene.

For det første:
Opplys på en skikkelig og veldig synlig måte om hvilke flyvninger som omfattes av ordningen og hvilke som ikke gjør det. Skriv med STORE BOKSTAVER at man både må ankomme med SAS, Norwegian eller Widerøe, og reise videre med samme selskap om man skal inkluderes i ordningen (det gjelder altså ikke med Star Alliance partnere).

For det andre:
Skilt om hvor man skal gå når man kommer fra flyet og skal videre innenlands på en logisk og forståelig måte. Jeg vet ikke om det er en alternativ rute enn den jeg ble ledet gjennom ved siste anledning, men å måtte gå gjennom to sikkerhetskontroller for å komme seg gjennom Gardermoen og på et fly til Bergen er både unødig tidsbruk og utrolig irriterende for passasjerene.

For det tredje: (og denne er til flyselskapene)
Ikke selg gjennomgående billetter med tranfer på Gardermoen med så liten transfertid at det føles som en idrettskonkurranse å nå frem i tide, med mindre dere er 100% sikker på at billettene omfattes av den veldig praktiske Connecting Norway ordningen.

Det var egentlig det jeg hadde på hjertet angående den saken. Og faktisk føltes det litt bedre nå når jeg har fått det ned «på papiret» (eller skjermen da)

PS: Som optimist har jeg selvsagt stor på at ordningen en dag kommer til å bli mye, mye bedre 🙂 Fingers crossed!

Annonse

Relaterte innlegg

Reisetrender for 2021

Reisetrender for 2021

Bilferie og bobilferie er en av de sterke reisetrender for 2021. Foto Janicke Hansen / Let's get lostDet virker...

les mer
Janicke Hansen

Janicke Hansen

Skribent og fotograf

Janicke Hansen er skaperen av adventure reisebloggen "Let's get lost" og startet bloggen i 2011 (opprinnelig "Norske reiseblogger") Hun driver idag sitt eget konsulentfirma med fokus på destinasjonsmarkedsføring, digital historiefortelling og innholdsproduksjon, og samarbeider med mange internasjonale og norske destinasjoner og reiserelaterte merkevarer. Janicke er internasjonal foredragsholder og reiser verden rundt for å dele sin erfaring. Hun startet, og driver, det Nordiske influenserbyrå og nettverket NordicTB.com sammen med en god kollega i Sverige, og er partner i Nettferd.no. Janicke var tidligere President i det internasjonale reisebloggernettverket "Professional Travel Bloggers Association" (PTBA)